Testimonial Alida
Mijn ervaringen met Marcellina…
In mei 2020 heb ik contact gezocht met de KGA via het gratis beluurtje op dinsdag. Marcellina nam ruim de tijd om mij te bevragen en te woord te staan. Onze mama Pluis blies naar haar 2 kittens (inmiddels een half jaar) en op een gegeven moment blies ze ook naar mij. Dat was voor mij de druppel om hulp te zoeken. Tijdens het telefoongesprek werd mij al snel duidelijk dat dit niet zomaar opgelost kon worden. Via de mail kreeg ik informatie en suggesties wat te doen en welke hulp ik daarbij van Marcellina kon krijgen. Mijn man stond hier sceptisch tegenover, maar ik wilde er in ieder geval alles aan gedaan hebben om onze oude Pluis weer terug te krijgen. Ik heb gekozen voor het all-in pakket en levenslange hulp.
Eind mei kwam Marcellina bij ons in het Oosten van het land op huisbezoek. Wat mij opviel was het respect waarmee ze onze katjes tegemoet trad. Een van de kittens (Lola) zat op een stoel en ik wilde haar eraf ‘jagen’ voor Marcelllina maar dat was niet de bedoeling. Er werd ruim de tijd genomen om ons huis te bekijken en de vooraf ingevulde vragenlijst door te nemen. Ondertussen werd Marcellina door onze 4 katjes geobserveerd en andersom. Na 4 uur en heel veel tips rijker om ons huis aan te passen voor de katjes is Marcellina weer vertrokken. Via de mail kreeg ik daarna nog heel veel tips en informatie en links naar artikelen. Zeer waardevol en praktisch. Wat ik een mooie metafoor vond was een ‘kattenbankrekening’ die door positieve ervaringen voller loopt, maar door negatieve ervaringen in het rood kan komen te staan.
Ik had al ruim 35 jaar poezen gehad in allerlei variaties en groeps samenstellingen en ik dacht al heel veel te weten, maar helaas de afgelopen jaren heb ik niet alles even katvriendelijk gedaan. Dus ons huis aangepast; meer ruimtes toegankelijk maken voor de katten, eten en drinken op meerdere plekken, meer krabpalen, meer hoge plekken, meer mandjes, elke dag spelen en vooral Pluis de regie laten nemen en niets opdringen. Daarnaast moest ik lijsten bijhouden met ongewenst en gewenst gedrag. Op die manier kreeg ik inzichtelijk waar Pluis zich niet veilig voelde en wat ze dan deed. Door hier bewust naar te kijken en het er met Marcellina over te hebben kon ik haar veel beter ‘lezen’. In 1e instantie hadden we wekelijks een belafspraak, voor die tijd stuurde ik de lijsten naar Marcellina zodat zij zich voor kon bereiden. Daarna zijn we overgegaan op 1x per 14 dagen en op het laatst nog wat minder. Tussendoor kan ik altijd mailen of bellen en ik krijg vrij vlot antwoord. Ik heb een jaar lang de lijsten bijgehouden en zie nu de triggers op basis waarvan Pluis gaat blazen. In december 2020 ben ik op advies van Marcellina met pijnstilling gestart om pijn uit te kunnen sluiten. Dat was ook een kantelpunt, na een paar dagen pijnstilling zagen we onze Pluis weer opbloeien en beter in haar poezenvelletje zitten. Het is duidelijk dat ze pijn heeft, waar en hoe dat weet ik nog niet. Op dit moment wil ik haar het ook niet aandoen dat ze allerlei onderzoeken moet ondergaan en met de pijnstilling doet ze het heel goed.
Ruim een jaar verder heb ik weer een gelukkige Pluis waar ik nog steeds wel voorzichtig moet zijn met wat ik doe, haar bankrekening is nog niet ruim gevuld, maar wel weer positief.
Onlangs is er bij Eowyn onze senior poes nierfalen geconstateerd. De dierenarts nam niet de moeite om mij goed voor te lichten. Gelukkig kon ik dezelfde middag nog met Marcellina bellen die mij medische tips kon geven om erger te voorkomen. Eowyn kreeg blind antibiotica voorgeschreven, dit heb ik haar niet gegeven en eerst een urinekweek laten doen, op advies van Marcellina. Hieruit bleek geen bacterie dus de antibiotica was niet nodig.
Marcellina, ik ben erg blij dat je je kennis met ons deelt en meedenkt. Dankzij jou gaat het met Pluis en haar kittens weer beter en ook Eowyn gaat de goede kant uit. Super hoe jij je inzet voor het welzijn van alle katjes. Je bent een topper!