Wat bezielt mijn kat / Why does my cat…?

Sarah Heath

Door Elles Nijssen

Leuk boek, dat meer informatie geeft over kattengedrag dan de boeken van Vicky Halls (ook aanraders). Het gaat allemaal net iets dieper.

Het boek begint met informatie over gedragstherapie, gevolgd door algemene informatie over katten. Een erg leuk hoofdstuk! Daarna worden er op alfabetische volgorde allerlei items over kattengedrag besproken, vaak geïllustreerd door vragen van kattenbezitters over probleemgedrag, die uiteraard door Heath beantwoord worden.

Heath is een wetenschapper met hart voor katten. En dat geeft het boek absoluut meerwaarde. Misschien klinkt het als iets vanzelfsprekends dat iemand die kattengedrag bestudeert affiniteit met en respect voor katten heeft. Helaas is dat m.i. niet zo. Er zijn ook wetenschappers die kattengedrag lijken te bestuderen uit honger naar kennis, en om te scoren met hun onderzoek. Daarbij beperkt het welzijnsaspect van hun studieobjecten zich tot de absurde minimumeisen uit wettelijke voorschriften.

Jammer is wel dat Heath af te toe benchtraining aanraadt (= een kat in kooi opsluiten om hem iets te leren of om hem ergens aan te laten wennen), en soms ook adviseert de plantenspuit ter hand te nemen om ongewenst gedrag te verhelpen. Helaas lijken dit soort barbaarse methodes gemeengoed te zijn onder kattengedragsdeskundigen en -therapeuten. Het Kattengedragsadviesbureau doet daar uiteraard niet aan mee!) Als je dit soortadviezen naast je neerlegt houd je een zeer lezenswaardig boek over waar je veel van kunt leren.

De Nederlandse versie stamt uit 1993 en wordt voor zover ik weet niet meer verkocht. Je kunt er tweedehands nog wel aan komen via internet, bijvoorbeeld op Marktplaats.

De Engelse versie, Why does my cat…? is nog wel verkrijgbaar, onder andere via mediaboek.nl. Hopelijk is deze versie ook ge-updatet; de wetenschap gaat snel! Als je makkelijk Engels leest, raad ik je aan deze versie te lezen.

Elles Nijssen

Pin It on Pinterest